موسیقی درمانی بیمارستان مدرس اصفهان

موسیقی نیاز انسان

وآنجا که سخن باز میماند             موسیقی آغاز می گردد

 

بیمارستان شهید مدرس اصفهان یکی از بزرگترین بیمارستان های روانپزشکی استان اصفهان می باشد که  درسال 1358 تاسیس ودر 18کیلومتری شهر اصفهان قرار گرفته است.

این بیمارستان دارای کلینیک روان شناختی، واحدموسیقی درمانی، مددکاری اجتماعی، دندانپزشکی، الکتروشوک و کاردرمانی است و دارای 10 بخش روانپزشکی که از 6 بخش مردان و4 بخش زنان تشکیل شده است. از جمله  قسمت  هایی که توانسته است  در جهت کمک به بیماران تا حد قابل توجهی مثمر ثمر واقع شود واحد موسیقی درمانی این مرکز می باشد.

این واحد درسال 1384 به همت واحد روانشناسی (خانم سدیک آیوازیان) و با مسئولیت سجاد امینی (روانشناس وموسیقی درمانگر) راه اندازی شد  که یکی از مجهزترین واحدها در کشور به شمار میرود. طبق برنامه هفتگی  تمامی بخش های این مرکز  از خدمات این واحد استفاده میکنند. علاوه بر موسیقی درمانی ، فعالیتهایی همچون: بازی درمانی ، تئاتر درمانی، و…نیز در این بخش اجرا می شود.

فعالیتهاو تاثیرات بطور خلاصه:

فعالیتهای موسیقی درمانی به 3دسته کلی تقسیم می شود : فعالیتهای جسمانیفعالیتهای موزیکیفعالیتهای ذهنی

سنجش وتعریف مشکل درمانجو ویافتن زمینه نیاز وی-  فراهم کردن هدفی برای درمانجو که به رفع مشکل یا نیاز او کمک کند-  برنامه ریزی مناسب فعالیتهای موزیکی وآموزش موسیقی که به درمانجو برای رسیدن به هدف کمک کند-  تکمیل روشها وفعالیتها و ارزشیابی واکنشهای درمانجو-  اجرای برنامه های تشویقی مادی ومعنوی در جهت شرکت بیشتر درمانجو-  همنوازی با افراد و نواختن ساز به طور جمعی و پیوستن به دیگران-   خواندن سرود، نوشتن اشعار، بداهه نوازی یا شنیدن و بحث کردن بطور متقابل با درمانجو-  به کار گرفتن درمانجو در جهت شرکت در آوازهای خودمانی و دادن حس اعتماد بین اعضای گروه-  گزارش دادن به تیم درمان از حالات بیمار،سیر پیشرفت و تاثیر موسیقی درمانی بر وی-سبک سازی ( relaxation) در جهت آرام سازی رفتارهای تنشی بیمار.

تاثیرات: افزایش وبهبود روابط بین فردی-رشد عزت نفس در بیماران در حین خود شکوفائی- استفاده از پتانسیل ریتم در کسب نیرو ونظم-  تقویت مهارتهای حرکتی،افزایش احساس هوشیاری،تقویت پیروی از دستورات،یادگیری ارتباط غیر کلامی با دیگران وآموختن همکاری برای کسب نتیجه مطلوب.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *